Sociala medier

Dela

 
Både lätt och svårt att synas. Lätt att skapa events, sidor och grupper men ofta är man beroende av att ha engagerade följare för att nå ut på riktigt. Satsa på att få många följare tidigt och var väldigt aktiv precis i starten för att synas extra mycket. 
 
Fördelar:
  • Når de som följer eller interagerar
  • Enkelt att snabb sprida information
  • Lätt att sprida bilder och video samt interagera (dela, gilla etc)
Utmaningar:
  • Når bara dem som följer, gillar osv.
  • Oklar feedback

Tips

  • Använd alltid en bild när du uppdaterar din status. Varför? Facebook klassar en bild i statusen som hög och därför blir räckvidden större. Dessutom syns en bild i följarnas flödet omedelbart och chansen att det läses ökar. 
  • Bilden du använder, se till att den är antingen. 1. relaterad till det du vill berätta eller 2. sticker ut rejält. Människor i bilden är alltid bra för människor dras till ansikten. 
  • Se till att du får använda bilden, det vill säga ta bilden själv eller be om lov om du är osäker ochange om möjligt bildkälla.
  • Tagga människorna i bilden, då syns den i fler flöden.
  • Inled gärna uppdateringen med något annorlunda, en fråga eller ett påstående som fångar uppmärksamhet. "11 anledningar att gå på nästa sektionsmöte" eller "Därför vill företagen träffa dig på arbetsmarknadsmässan"
  • Timing: uppdatera inte mitt i natten eller på helgen utan tänk efter när du tror att de flesta slösurfar på sociala medier. Många börjar sin morgon med att gå in på Facebook. Använd tidsstyrningen för inlägg.
  • Posta under tiden ett event pågår, gärna i eventsidan. Detta är också ett bra sätt att tagga folk inför något, håll eventsidan vid liv fram till eventet, under tiden och strax efter med "tack" och kanske lite bilder.