TV-familjer sänker sina utsläpp med hjälp från Chalmers

-

Dela
February 16, 2017, 11:00
Högskolan

​Jordens temperatur stiger och svenskarnas miljöpåverkan ökar. Nu har UR gjort en realityserie om fyra svenska familjers försök att ändra livsstil. Zero Impact har premiär 22 februari i SVT. Chalmersforskaren Fredrik Hedenus medverkar som miljöexpert och diskussionspartner till programledare Özz Nûjen.

Hur var det att delta i en tv-produktion?
– Roligt och intressant! Fast ibland lite väl mycket omtagningar. Kanske inget jag vill göra som heltidsjobb. Vi spelade in i en vecka ungefär, säger Fredrik Hedenus, som till vardags är chef för avdelningen fysisk resursteori vid Institutionen för energi och miljö.
 
Varje år orsakar svenskar hela åtta ton koldioxidekvivalenter i utsläpp per person, vilket är sex ton mer än vad man beräknar krävs om vi ska nå FN:s mål om maximalt två graders uppvärmning. Sedan 90-talet har svenskarna visserligen lyckats minska sin miljöpåverkan inom landet, men vi har fördubblat den utomlands. Vem får betala priset för utlandsresor, matvanor och shopping?
 
I den nya UR-serien Zero Impact öppnar fyra svenska familjer dörren till sina hem och låter Fredriks forskarkollega David Andersson mäta deras klimatpåverkan. De ställs sen inför den stora utmaningen att under trettio dagar förändra sin vardag helt. Men först ger sig familjerna ut på en resa de sent kommer att glömma – till bland annat Ghana, Brasilien eller Costa Rica.
 
Träffade du familjerna?
– Det var mest David som hade kontakt med dem, eftersom han räknade ut och berättade om deras avtryck. Men en av dem, familjen Fleetwood, kom ner och besökte mig i Göteborg. De var jättetrevliga och intresserade. Jag berättade om mat, om kärnkraft och om vindkraft bland annat, säger Fredrik Hedenus.
 
Varför ville du delta i tv-serien?
– För att jag inte hade gjort något sånt förut. Det var spännande, helt enkelt. Jag fick chans att kommunicera samma budskap som jag har spridit i andra sammanhang till en ny, större publik. Jag fick också chans att resonera kring komplexiteten som finns kring vilken mat man väljer, effekten av olika typer av transportslag. Özz var en väldigt duktig intervjuare. Han ställde överraskande frågor som jag ändå oftast kunde ge korta och begripliga svar på.
 
Man lär sig alltså något när man ser programmen?
– Ja, det tycker jag faktiskt. Av det jag har sett hittills tycker jag att balansen mellan information och underhållning ser bra ut. Det känns inte tungt att titta på.
 
Text: Christian Borg
 

Alla kan banta ner sina egna utsläpp med ny app

Samma beräkningsmodeller som används i tv-serien Zero Impact ligger till grund för en app från det nystartade bolaget Svalna, som klimatforskaren David Andersson driver. Med hjälp av appen är det meningen att andra hushåll ska kunna mäta sig med familjerna i tv, och själva göra en liknande livstilsresa. Läs mer på Svalna.se.

Zero Impact har premiär i SVT 22 februari

Syftet med UR:s tv-serie Zero Impact är att på ett underhållande sätt öka kunskap om hur vår konsumtion påverkar miljö och klimat. Serien sänds i fyra entimmes avsnitt med start 22 feb kl 21 i SVT1. Programmen finns också tillgängliga på UR Play.